banner-lefticonbanner-rightIcon
روانشناسی نوجوان

خدایا به فریادم برس نوجوان دارم2 (مشکلات نوجوانان)

  • روح الله دهقانیروح الله دهقانی
  • 08 بهمن 1402
  • 8 دقیقه مطالعه
خدایا به فریادم برس نوجوان دارم2 (مشکلات نوجوانان)

مشکلات رفتاری نوجوانی

•مشکلات رفتاری اولین علامت شایعی است که اطرافیان نوجوان نسبت به آن حساس می شوند. با توجه به اینکه نوجوانی سن ورود فعال تر در جامعه و همسالان است، مشکلاتی برای حل تعارض های بین خواسته های خانواده و جامعه و همسالان پیش می آید.

•گاهی چنین مشکلات و تعارض هایی بین خانواده و دنیای بیرون برای نوجوان طبیعی است. داستان زمانی بیخ پیدا می کند که به درگیری های بین نوجوان با خانواده یا دوستان از تعداد معمول بیشتر می شود. یا مثلا زمانی که نوجوان رو به رفتارهای ناسازگارانه ای مانند فرار از خانه یا درگیری های فیزیکی با دیگران می آورد.

•چند مشکل رفتاری جدی که در نوجوانی باید به آنها دقت داشت!

 

مهمانی نیامدن نوجوانان 

•بسیاری از والدین شکایت دارند که فرزندشان از یازده سالگی به تعطیلات با خانواده علاقه مند نیستند یا تمایلی به سفر با خانواده ندارند ویا تنها در خانه می مانند.

•این مشکل بسیاری از والدین را نگران می کند، زیرا آنها در چنین شرایطی نمی دانند، مثلا اگر نوجوانان به تنهایی در خانه باقی بمانند، چه نوع فعالیت هایی آنها را سرگرم می کند.

•چه سایت هایی را در فضای مجازی بازدید می کنند یا چه نوع ویدیوهایی را تماشا می کنند؟

•اگر با دوستان است، با آنها ارتباط دارند؟

•این دوستان مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف نمی کنند؟

•همجنسگرایی یا جنس مخالف چی؟

•تعطیلات سالم را انتخاب می کنند

راه حل این مشکل والدین با نوجوانان:
•اگر نوجوان به شما می گوید که مهمانی یا مسافرت با شما خسته کننده است، به او احترام بگذارید، اما او را تنها نگذارید.

•اگر او می خواهد با دوستانش باشد، او باید آنها را به شما معرفی کنید و به شما اطلاعات کافی در باره مکان ملاقات در آنجا بدهد.

•اگر او بخواهد با دوستانش سفر کند، اعتراضی نکنید و نام او را در اردوهای نوجوانان ثبت کنید تا این تجربه را دنبال کند.

•در این وضعیت، نوجوان از آزادی و استقلال مکفی برخوردار شده و اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت.

 

چرا دوست برای نوجوان مهم است؟

•حس ارزشمند بودن

•افزایش اعتماد به ‌نفس

•ایجاد حس امنیت

•اطلاعاتی در مورد  تغییرات دوران بلوغ

•روش هایی جهت تجزیه و تحلیل ارزش‌ ها، نقش‌ ها و هویت ‌های مختلف

•فرصتهایی که برای تجربه ی روابط عاشقانه ایجاد می شود.
 

رابطه ی زیاد با دوستان:

در این سن نوجوانان علاقه دارند در گروه های دوستانه باشند و با ان ها وقت گذرانی کنند و این امر باعث نگرانی والدین شده است و نمیدانند باید در این مواقع با نوجوانان خودچگونه برخورد کنند.

راه حل: باید بدانید که محیط دوستانه برای نوجوان شما امن تر است چون وقت خود را با کسانی می گذرانند که درکش میکنند به درد و دلش گوش میدهند باهم شاد هستند و دوستش دارند نباید این موضوع باعث نگرانی بیش از حد والدین شود باید قوانین و مقررات قرار دهید تا باتوجه به ان رفتار کنند

گام اول: نباید وقت گذرانی با دوستان را ممنوع کنید، اما باید نسبت به زمانی که فرزندتان در کنار دوستانش است، محدودیت قائل شوید و طبق قانون و برنامه‌ خاصی رفت‌و‌آمد شود.

گام دوم: باید سعی کنید محیط خانواده و مهمانی‌های خانوادگی را برای فرزندتان امن کنید. طبیعتا وقتی به او خوش بگذرد، میل بیشتری برای گذراندن وقت با خانواده دارد.

گام سوم: فرزندتان را آگاه کنید که دوستان خوب چه ویژگی‌هایی دارند و از او بخواهید نسبت به دوستانش حساس باشد و کسی را برای دوستی انتخاب کند که برای او دوست فوق‌العاده‌ای باشد. بد نیست کمی از آثار مخرب دوستان بدی که خودتان هم تجربه کرده‌اید به او بگویید و از او بخواهید که راه‌ حل دهد که اگر آن زمان به جای شما بود چه می‌کرد. به این ترتیب، بدون این که در او احساس منفی نصیحت را به‌ وجود بیاورید، کمکش کرده‌اید که نسبت به انتخاب دوستانش با چشم بازتری تصمیم بگیرد.

گام چهارم: برای انتخاب نوجوان ارزش قائل باشید و از او بخواهید که در مقابل، او هم تعادلی بین روابطش ایجاد کند تا به مشکل نخورید.

گام پنجم: سعی کنید دوستان نزدیک فرزندتان را بشناسید و با خانواده‌ آن‌ها ارتباط برقرار کنید؛ شناخت کافی، باعث می‌شود بتوانید بیشتر اعتماد کنید و یا در صورت نیاز، از فرزندتان بخواهید با درایت خودش، ارتباطش را با برخی از دوستانش کاهش دهد. برای شناخت بهتر می‌توانید گاها به مدرسه او بروید و دوستانش را ببینید و کمی گپ بزنید یا آن‌ها را به منزل یا یک پیک‌نیک دعوت کنید. سعی کنید در ارتباط با نوجوانان، مثل یک زن یا مرد دانا و نصیحت‌گر برخورد نکنید؛ بلکه برگردید به نوجوانی خود و وارد دنیای نوجوانانه آن‌ها شوید، بخندید، خاطره تعریف کنید، جوک بگویید و جوانی کنید تا هر دو شما لذت ببرید و ارتباط خوبی هم بینتان برقرار شود.

 

چرا نوجوانان دروغ می گویند؟

نوجوانان ممکن است در مورد اینکه با چه کسی معاشرت میکنند، چه کار می‌کردند، کجا بودند دروغ بگویند. اگر در زندگی آنها اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که در مورد آن به شما دروغ بگویند. این بدان معناست که آن ها تلاش زیادی می کنند تا واقعیت را از شما مخفی کنند.

بهبود مشکلات نوجوانان با والدین در سال های اولیه شروع می شود. نوجوانانی که دلیل قوانین را در خانواده خود می فهمند، کمتر احتمال دارد که آن ها را زیر پا بگذارند. والدینی که روشی مقتدرانه و نه اقتدار گرایانه به نظم و انضباط دارند.

خانواده ای ایجاد می کنند که در آن نوجوانان از گفتن حقیقت نترسند، حتی زمانی که  حقیقت ناراحت کننده است. آن ها متوجه می شوند که رفتارهای ناخواسته نتایجی به همراه دارد. آن ها بر اساس منطق تصمیم می گیرند و به جای تنبیه و سرزنش با شما صحبت خواهد کرد.

آن ها ممکن است اعتراف کنند که دروغ گفته اند، به خصوص اگر احساس می کنند که شما را با عشق و درک به آن ها گوش می دهید، می شنوید و پاسخ می دهید.

 

مشکلات نوجوانی مربوط به برآورده کردن نیاز جنسی

•به دنبال بلوغ، نیازهای جنسی برای نخستین بار نمایان می‌شود و این در حالیست که بسیاری از نوجوانان راه‌های کنترل این نیاز را نمی‌دانند.

• خود ارضایی، برقراری رابطه جنسی با هم‌جنسان یا جنس مخالف و همین‌طور تجاوز ازجمله مسائلی هستند که ممکن است در این دوره برای فرزند شما پیش بیاید.

• برای پیشگیری از بروز مشکلات نوجوانی بهتر است آگاهی‌های لازم را به فرزندتان بدهید و درصورتی‌که هر یک از این مشکلات برای فرزندتان پیش آمد به‌جای پرخاش یا بدرفتاری سعی کنید راه‌حلی به کمک مشاور برای این شرایط پیدا کنید.
 

ارتباط با جنس مخالف برای دخترها

•بعد از شروع بلوغ و ترشح هورمون های جنسی در دختر و پسر، تمایلات دگرجنس خواهانه هم در آنها شکل می گیرد.

•ارتباط با جنس مخالف در دخترها نشانه جذابیت است.

•در بیان هر چقدر دوست پسر بیشتری داشته باشند برای آنها نشانه جذابیت است و اینکه «من بلدم چطور حرف بزنم و توی وجود خودم چیزی دارم که می توانم افراد را جذب کنم.

ارتباط با جنس مخالف برای پسرها

•وجود رابطه با دخترها برای پسرها نشانه قدرت و توانایی است.

•و کسی که نتواند این قدرت را نشان دهد در مقابل دوستان خود ناتوان یا سرکوب می شود.

•یکی دیگر از انگیزه های ارتباط با جنس مخالف این است که پسران، داشتن دوست دختر را یک قدرت اجتماعی برای خود تصور می کنند .

 

دختران و پسرانی که بعضاً مورد بی محبتی و یا کم توجهی شدید در خانواده های نابسامان قرار می گیرند و از وضعیت روانی و اجتماعی خویش ناراضی گشته و در این زمینه، خود را سرگردان و آشفته می یابند، از طریق برقراری روابط پنهان با جنس مخالف، به دنبال یافتن شرایطی برای جبران کمبود محبت خود هستند.

مشکلات روحی و روانی یکی از اصلی‌ترین مسائل دوستی با جنس مخالف است. زمانی که دوستی به‌دلیل مختلفی مانند مخالفت‌های خانواده‌ها، عدم تفاهم و… به پایان می‌رسد، آثار منفی آن مانند احساس شکست، افسردگی، نفرت از جنس مخالف و ازدواج گریزی می‌تواند مدت طولانی همراه فرد باشد.

محبت ورزیدن و بخشیدن عشق به بالاترین سطح خود می‌رسد. به همین دلیل، خیلی‌ها با مسئله عشق و محبت ورزیدن بدون علت همراه می‌شوند و کم‌کم رابطه دوستی با احساس وابستگی دچار می‌شود. وابستگی از جمله مسائل خطرساز در زندگی جوانان است.

از دیگر مشکلات رایج میان جوانان، عدم تمرکز بر تحصیل است. زمانی که دختر و پسر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، دائماً در حال رابطه هستند و دیدار و ملاقات حضوری و تلفنی آن‌ها زمان زیادی را هدر می‌دهد. همین موضوع، باعث افت تحصیلی هر دو طرف می‌شود.

همچنین احساس نگرانی و ترس از والدین برای پنهان‌کردن این رابطه، میان دو طرف اضطراب و استرس زیادی را ایجاد می‌کند.

 

مشکلات تحصیلی

به دلیل تغییر و تحولاتی که در نوجوان صورت میگیرد افت تحصیلی پیدا می کنند و ممکن است حتی با بسیاری از معلمین خود درگیر باشند و به مشکل بخورند.

راه حل :

باید به فرزندان خود انگیزه بدهید و از او تمجید کنید و او برای رسیدن به هدفش تشویق کنید و حامی نوجوان خود باشید و از معلمانش بخواهید در این دوره با توجه به شرایط روحی نوجوانان با ملاطفت رفتار کنند.

نقاط مثبت و موفقیت های تحصیلی نوجوان خود را برجسته و نمایان کنید.

از تکنیک روشن کردن زغال استفاده کنید.

مشکلات دوران تحصیلی

•دوران دبیرستان تنها دوران یافتن دوستان جدید و یافتن استقلال بیشتر نیست. نوجوانان در این سن مشغولیت های تحصیلی زیادی نیز خواهند داشت. فشار برای پذیرش در دانشگاه می تواند آغاز استرس های نوجوانان باشد. انجام تکالیف درسی که به طرز عجیبی میزان آن در این دوره افزایش یافته است نیز می تواند عامل اضطراب آنها شود. حواس پرتی ها و انجام کارهای متفرقه با دوستان نیز می تواند منجر به افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان باشد.

 

(ادامه ی مقاله  در بخش ارتباط  موثر با نوجوانان …)

با نگاه دیگر،نگاهی دیگر را در زندگی تجربه کنید.