banner-lefticonbanner-rightIcon
روانشناسی انتخاب همسر

10 مورد از معیارهای انتخاب همسر

  • کبری اکبری نیا
  • 08 خرداد 1403
  • 20 دقیقه مطالعه
10 مورد از معیارهای انتخاب همسر

_ همان طور که پیش‌تر گفتیم هرکسی معیار‌های خاص خود را برای انتخاب همسر دارد، همسر مناسب برای هر کس معنی خاصی دارد. اما معیار‌های اولیه‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تا حدودی خوشبختی و موفقیت زندگی آینده خود را تضمین کنید.

 

بعضی از این معیارهای اصلی و اولیه به شرح زیرند:

 

1-فاصله سنی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر

سن مناسب برای ازدواج محدود به یک عدد خاص نمی‌شود. ممکن است 20 سالگی واقعا زمان مناسب برای ازدواج یک فرد باشد در حالی که فردی دیگر حتی در 35 یا 40 سالگی آمادگی برای ازدواج را ندارد. اصل تفاوت‌های فردی می‌گوید که سن و زمان مناسب برای ازدواج در هر کس تفاوت دارد. معمولا جنسیت، سبک های فرزند پروری و تربیتی و همچنین رشد عقلی و عاطفی افراد از جمله مهمترین ملاک های تعیین کننده سن ازدواج هستند.

کارشناسان معمولا سنی را که برای ازدواج دختران مناسب می دانند سنین میان 24 تا 27 سال و برای پسران 27 تا 29 سال را اعلام می کنند. البته باید در نظر داشت این سنین به هیچ عنوان عیار تعیین سن ازدواج نیست. همان گونه که اشاره شد پارامترهای مختلفی در این امر دخیل هستند.

اختلاف سنی ۳ تا ۷ سال ، تفاوت نسبتاً مناسبی است، اگرچه این فاصله حکم محض نیست. اگر همه معیارهای دیگر مورد تأیید بود و تناسب داشت، هم سن بودن یا حتی یکی دوسال بزرگ‌تر بودن نمی‌تواند مشکل ایجاد کند. ولی در موارد همسن و بزرگتر بودن باید احتیاط بیشتری صورت گیرد. در کل سن ازدواج ملاکی برای تأیید دیگر ملاک های ازدواج قرار می‌گیرد.

 

2-وضعیت ظاهری از جمله ملاک های انتخاب همسر

در گام اول، دختر و پسر باید از نظر ظاهری یکدیگر را بپسندند. وضعیت چهره و ویژگی‌های ظاهری طرف مقابل باید مورد تایید شما قرار گیرد. زیرا شما قرار است با همچین فردی برای مدت طولانی زندگی کنید و اگر ظاهر او مورد پسند شما نباشد در آینده به مشکل خواهید خورد.

زیبایی و جذابیت‌های ظاهری معمولا در شروع یک رابطه نقش پررنگ‌تری برای افراد دارند. ویژگی های ظاهری مطلوب در آغاز یک رابطه باعث می‌شوند که شما به سایر ویژگی‌های فرد مقابل نیز توجه کنید. در حقیقت می‌توان گفت ظاهر از جمله مولفه‌های ابتدایی در برقراری ارتباط بین دو جنس محسوب می‌شود اما آیا آن قدری که این مسئله در جذب افراد به یکدیگر تاثیرگذار است، در دوام آن رابطه نیز تاثیر می‌گذارد؟ جواب این است که همیشه این طور نیست. شما برای این که در یک رابطه رضایت بخش قرار بگیرید و بتوانید این رابطه را برای مدت طولانی حفظ کنید، نیازمند این هستید که به حد متوسطی از ملاک‌ها و معیارهایی که از لحاظ ظاهری برای شما اهمیت دارند، توجه کنید.

این حد متوسط، رضایتی کلی برای شما ایجاد می‌کند اما به آن معنا نیست که در طولانی مدت، زیباییِ بیشتر فرد مورد نظر شما دوام بیشتر رابطه را نیز تضمین می‌کند. بلکه طبق پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، با گذشت زمان ویژگی‌های شخصیتی، سبک‌های رفتاری، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های سازگاری در دوام یک ازدواج نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند.

در نتیجه ظاهر مساله‌ای است که در میزان رضایت کلی شما تاثیر می‌گذارد و بی توجهی به ملاک‌هایتان در این باره می‌تواند کیفیت زندگی شما را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد اما در دراز مدت عوامل مهم‌تری در این زمینه شروع به ایفای نقش و تاثیر گذاری می‌کنند

از آن جایی که علاقه مندی به زیبایی ظاهری معمولا در تمایلات جنسی افراد تاثیر می‌گذارد، نارضایتی از ویژگی های ظاهری می‌تواند به کاهش تمایل جنسی نسبت به همسر بیانجامد. کاهش تمایلات جنسی و تجربه نارضایتمندانه از رابطه جنسی به مرور زمان بر کیفیت زندگی زوجین تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. به همین خاطر ظاهر می‌تواند نقش مهمی در زندگی برخی افراد ایفا کند. 
پس لازم است که افراد پیش از ازدواج ملاک‌های خود را برای انتخاب همسر ایده‌آل به طور کاملا واضح برای خود تعریف کنند و به این شناخت از خود برسند که زیبایی برایشان شامل چه ویژگی‌هایی می‌شود. در حقیقت بسیاری از افراد به خاطر کمبود مهارت خودآگاهی و عدم شناخت کافی از ملاک‌ها و معیارهای مورد علاقه خود دست به انتخاب‌های نادرستی می‌زنند که در آینده نسبت به آن احساس رضایت کافی نمی‌کنند. حتی گاه اختلاف قد در ازدواج نیز عاملی مهم تلقی می‌شود.

اگر در مورد ظاهر طرف مقابل‌تان تردید دارید، با کمک گرفتن از مشاوره قبل از ازدواج می‌توانید به شناخت بهتری نسبت به ملاک‌های مهم خود دست پیدا کنید و احتمال انتخاب اشتباه را کاهش دهید.

 

3-اخلاق و رفتار از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر

ویژگی‌های اخلاقی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب همسر مناسب است، چرا که ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق و خود زوجین می‌باشد. فرد مقابل شما باید دارای اخلاق نیکو و ویژگی‌هایی مانند صداقت (از مهم‌ترین معیارها)، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رویی، وفاداری، ادب، سخاوت و ... باشد. رفتار انسان‌ها مستقیماً بر رفتار دیگران تأثیر می‌گذارد. هرچقدر که افراد در ذهن خود، شما را دوست داشته باشند یا به طور کلامی به شما ابراز عشق نمایند اگر در رفتار خود متعارض عمل کنند به شما آسیب خواهند زد. به همین دلیل ما در ادامه به برخی از ویژگی‌های رفتاری مهم اشاره کرده‌ایم. آشنایی با ویژگی‌ های رفتاری در ازدواج به شما کمک می‌کند که بتوانید در زندگی مشترک خود اختلافات و تعارضات کمتری را تجربه کنید.

علاوه بر این رفتارهای همسر آینده اهمیت بسیار زیادی دارد و نوع روابط زوجین را شکل می‌دهد. قبل از ازدواج رفتارهای شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. برای مثال صداقت داشتن در رفتار و عمل ، موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته‌باشید. بسیاری از افراد به امید تغییر رفتار همسر ، بعد از ازدواج، از اشتباهات او چشم پوشی می‌کنند. به یاد داشته‌باشید که افراد به سختی تغییر می‌کنند و نباید به امید تغییر وارد زندگی مشترک شوید.

1-صداقت

یکی از اولین مواردی که در رفتار فرد مقابلتان باید به دنبال آن بگردید صداقت است. افرادی که صداقت کمی دارند و با هر توجیهی دست به دروغگویی می‌زنند، باعث می‌شوند که همسرشان در زندگی کمتر احساس امنیت کند و دائماً در شک و تردید به سر برد. تجربه طولانی زندگی با شک و دلهره باعث می‌شود که شما مشکلات روحی آزار دهنده‌ای از جمله اضطراب‌های مزمن را تجربه نمایید.

2-احترام و درک متقابل

در ازدواج شما باید به دنبال تشابهات باشید. هرچقدرکه تشابهات شخصیتی و رفتاری بیشتر باشد افراد در طول زندگی مشترک به اختلافات کمتری برخواهند خورد. با این حال هرگز هیچ زوجی کاملاً مانند یکدیگر نیستند و در زمینه‌های بسیاری تفاوت‌هایی را تجربه خواهند کرد. پس افراد باید در زندگی انعطاف‌پذیر باشند و به وجود تفاوت‌هایی که در همسرشان می‌بینند احترام بگذارند. در طول جلسات آشنایی و مشاوره قبل از ازدواج این فرصت را دارید که بفهمید همسر آینده‌تان چقدر به تفاوت‌ها احترام می‌گذارد. احترام در خانواده  یکی از ملزم ترین اصولی است که هر فرد موظف به رعایت کردن آن است.

3- مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری از جمله ویژگی‌های بسیار مهمی است که زندگی مشترک شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد. هر کسی برای داشتن یک ازدواج موفق باید با وظایف خود در زندگی آشنا باشد و بتواند پیامد رفتارهای خود را بپذیرد و در برابر آن‌ها احساس مسئولیت کنند. نوع سبک زندگی، گذشته فرد، میزان استقلال او از خانواده، مسئولیت‌هایی که اکنون در زندگی به عهده دارد و نحوه عملکردش در این مسئولیت‌ها اطلاعات خوبی در این زمینه به شما خواهد داد. برای مثال زمانی که ازدواج با فردی که ترک کرده مطرح می‌شود، بیشتر باید به این مورد توجه نمایید.

4-توانایی کنترل هیجانی

کنترل هیجانات عاملی تعیین کننده در میزان سلامت روان افراد است، افرادی که نمی‌توانند هیجانات خود را مدیریت کنند در طول زندگی با مشکلات متعددی رو به رو می‌شوند. برای مثال ناتوانی در کنترل هیجاناتی نظیر غم و اضطراب، به رفتارهای آسیب‌زایی مانند کشیدن سیگار و درگیر شدن در اعتیاد می‌انجامد. تجربه ازدواج با معتاد برای بسیاری از زنان و مردان اهمیت کنترل هیجانات را بیشتر می‌کند.

علاوه بر این هیجانی نظیر خشم بسیار قدرتمند است و ناتوانی در کنترل خشم به شدت به رابطه افراد آسیب خواهد زد. افرادی که نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند معمولاً سبک ارتباطی درستی با دیگران ندارند و هنگام ناراحتی با رفتارهای کلامی نظیر فحاشی و تکه‌پرانی و رفتارهای غیرکلامی نظیر کتک زدن دیگران، آن‌ها را می آزارند.

به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شما پیش از ازدواج این توانایی را در همسر آینده خود بررسی کنید تا در آینده با مشکلات زیادی رو به رو نشوید. شناخت ویژگی های رفتاری در ازدواج بسیار حیاتی است. برای اینکه بتوانید در این زمینه اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید ترجیحاً از یک روانشناس کمک بگیرید.

5-میزان وابستگی

ازدواج رویدادی است که در آن دو فرد تصمیم می‌گیرند زندگی مستقلی را تشکیل دهند. درنتیجه استقلال ، رکن مهمی در ازدواج محسوب می‌شود. افرادی که هنوز از جهات مختلف نتوانسته‌اند به استقلال برسند و برای مثال وابستگی‌های روانی و مالی زیادی به خانواده خود دارند جزو افراد نامناسب برای ازدواج محسوب می‌شوند.

 

4-تناسب عقایدی

فردی که با او قصد ازدواج دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکلی، استقلال خود را حفظ کنید.

 

5-تناسب فرهنگی و اجتماعی از معیارهای انتخاب همسر

توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکل زیادی می‌شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدهایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود

 

6-تناسب تحصیلی از معیارهای انتخاب همسر

اگر چه تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده صرف شخصیت افراد نیست، ولی باید پذیرفت افراد تحصیل کرده از لحاظ تفکر و منش کمی متفاوت از سایرین هستند. تناسب تحصیلی می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی مشترک بگذارد. بهترین حالت از دیدگاه روانشناسان، بالاتر بودن تحصیلات آقا از خانم و یا برابر بودن سطح تحصیلات است. توجه داشته‌باشید که تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین می‌کند و در امر ازدواج توجه بر شغل همسر نیز یکی از مهم‌ترین ملاک های انتخاب همسر به حساب می‌آید.

 

7-تناسب اقتصادی از جمله ملاک های انتخاب همسر

پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم است و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با پول دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد.

 

8-سلامت جسمانی از معیارهای مهم انتخاب همسر

گروهی از مشکلات جسمانی و بیماری‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند. اما در مقابل بعضی از امراض و مشکلات بر زندگی تأثیر می‌گذارند. قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

 

9-اهمیت سلامت روانی در انتخاب همسر

بهداشت روانی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که با تحقیق از اطرافیان و مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج قابل شناسایی است. سلامت روان از جمله پارامترهایی است که شناسایی آن توسط خود شما بسیار دشوار خواهد بود. شاید با گذر زمان و بودن در موقعیت‌های مختلف به برخی از مشکلات روانی طرف مقابلتان پی ببرید. اما ممکن است تا رسیدن به چنین شناختی زمان طولانی سپری شده و یا حتی ازدواج کرده باشید.

بررسی فاکتورهای مربوط به سلامت روان برای همه افراد آسان نیست.

برای آنکه بتوانید در این باره به شناخت بیشتری دست پیدا کنید نکات زیر را مد نظر داشته باشید: 

۱. احترام شخص به خود و دیگران

یکی از اصول اساسی بهداشت روانی داشتن حس حفظ عزت نفس و همچنین احترام به دیگران است. فردی که به ارزش‌های خود و دیگران واقف است از سلامت روانی برخوردار می‌باشد. در برخوردهایی که پیش از ازدواج با فرد و اطرافیانش دارد ، می‌توانید میزان عزت نفس او را تشخیص دهید.

۲. شناخت محدودیت‌ها در خود و افراد دیگر

واقع‌بینی و شناخت و پذیرش واقعیت‌ها از اصول اساسی بهداشت روانی فرد است. فرد واقع‌بین نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و می‌تواند تعامل بهتری با جهان داشته باشد. ببینید فرد چقدر به محدودیت‌های خود آگاه است و آن‎‌ها را می‌پذیرد.

۳. ارزش نهادن به نیازهای اولیه

باید توجه کنید که بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه انسان است. احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم هستند. انسان بطور معمول از نیازهای اولیه تاثیر گرفته و به نسبت محرومیت و ارضاء آن‌ها رفتار خود را تغییر می‌دهد. بهداشت روانی بر این اصل استوار است که نیازهای جسمانی و روانی هر شخص در هر سنی با شرایط ویژه همان سن باید در نظر گرفته و ارضا شود. در زندگی روزمره ببینید شخص چطور نیازهای اولیه‌اش را برطرف می‌کند و تا چه میزان حس رضایت از زندگی دارد. 

4. واکنش‌ در برخورد با چالش‌ها و مشکلات 

همان‌طور که گفته شد توانایی فرد در کنار آمدن با استرس‌های روزمره زندگی ، یکی از فاکتورهای سلامت روان محسوب می‌شود. افرادی که زود دلسرد می‌شوند یا از روحیه مصممی برای برخورد با مشکلات زندگی برخوردار نیستند، احتمالاً در زندگی مشترک خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد؛ زیرا پس از ازدواج مسئولیت‌ها و وظایف افراد بیشتر می‌شود و آن‌ها باید بتوانند از پس مشکلات بیشتری بربیایند.

برای اینکه بتوانید از واکنش‌های قبلی فرد نسبت به مشکلات و استرس‌های روزمره آگاه شوید، می‌توانید از او بخواهید تا خاطراتی در مورد مشکلاتی که در گذشته تجربه کرده را برای شما بگوید. هم‌چنین می‌توانید از طریق صحبت با دوستان و آشنایان فرد اطلاعات بیشتری در مورد روحیات او کسب کنید. نحوه برخورد با مشکلات عاطفی نیز از شاخص‌های سلامت روانی محسوب می‌شود.

۵. به میزان اعتماد به نفس فرد دقت کنید

اعتماد به نفس به تصویر فرد از خود اشاره دارد. در ارتباط با فرد موردنظر خود دقت کنید که تصویری که او از خود دارد تا چه حد به واقعیت نزدیک است. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد سطح سلامت روان فرد نیز به همان میزان کاهش می‌یابد. چرا که فرد سالم باید بتواند از نقاط مثبت و منفی خودآگاهی روشنی برخوردار باشد تا بتواند در جهت بهبود آن‌ها بکوشد. اعتماد به نفس پایین یا بیش از حد بر عملکرد فردی و اجتماعی  ، تأثیر مخرب به سزایی خواهد گذاشت. خواستگار دروغگو به راحتی می تواند خود را آن طور که نیست نشان دهد، پس برای ازدواج بیشتر دقت کنید.

 

6. ارتباطات خانوادگی و اجتماعی او را بررسی کنید

مهارت‌های ارتباطی خوب از نشانه‌های یک فرد سالم محسوب می‌شوند. این مهارت‌ها در کیفیت زندگی مشترک افراد نقش بسزایی ایفا می‌کنند. فردی که از مهارت‌های ارتباطی مناسب برخوردار است نه‌ تنها در ارتباط با همسر خود خوب عمل می‌کند، بلکه در ارتباط با سایر افراد نزدیک به خود نیز عملکرد مناسبی خواهد داشت. به همین خاطر بررسی کیفیت ارتباط فرد با سایر اعضای خانواده و دوستان خود، پیش‌آگهی خوبی در مورد میزان سلامت روان و کیفیت ارتباطش با شما خواهد داد.

 

10-مشابه بودن روحیات و خلقیات

افراد ، دارای خلق و خو و روحیات متفاوت‌اند. گروهی درون گرا و گروهی دیگر برون گرا هستند. با دقت درتفاوت های فردی افراد درونگرا و برونگرا می توان حدس زد که چه مشکلاتی در زندگی این افراد به وجود می آید. یک نمونه کوچک این است که فرد درونگرا دارای حس قوی رازداری است و اصلا دوست ندارد دیگران از مسائل شخصی و خصوصی زندگی او مطلع شوند. در مقابل این فرد، همسری را تصور کنید که یک برونگرای کامل است. از اینکه مشکلات زندگی خود را برای اطرافیانش بازگو کند حس خوبی پیدا می کند و با مشورت و مشارکت دیگران سعی می کند مشکلاتش را حل کند. مسلما این کار همسر برونگرا، دلخوری و عدم رضایت فرد درونگرا را در پی خواهد داشت. بهتر است همسر آینده تان از نظر خلق و خو و روحیات مشابه شما باشد. برای این که متوجه شوید تا چه قدر روحیات شما با یکدیگر سازگاری دارد، پرسیدن علایق و سرگرمی‌ها و مشاهده ویژگی رفتاری برای ازدواج (مانند شوخ بودن و معاشرتی بودن) به شما برای انتخاب همسر کمک می‌کند. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های شخصیت نیز بسیار کمک کننده است.

 

_ برای آشنایی با سرکار خانم کبری اکبری نیا به پیج اینستاگرام نگاه دیگر مراجعه کنید.

برای گرفتن وقت ملاقات حضوری و غیرحضوری با روانشناسان ما با شماره ی نوبت دهی تماس بگیرید: 09168236095

 

 با نگاه دیگر،نگاهی دیگر را در زندگی تجربه کنید. 🍀