banner-lefticonbanner-rightIcon
روانشناسی نوجوان

خدایا به فریادم برس نوجوان دارم1 (شناخت نوجوان)

  • روح الله دهقانیروح الله دهقانی
  • 08 بهمن 1402
  • 8 دقیقه مطالعه
خدایا به فریادم برس نوجوان دارم1 (شناخت نوجوان)

نوجوانی

سن ایجاد تغییر و تحولات بزرگ برای هر فرد 
سنی که مرحله گذار از دوره کودکی به بزرگسالی تلقی می شود 
نوجوانان سعی می کنند تا هویت مستقل خود را بسازند 
استقلال بیشتری داشته باشند 
حتی اگر درگیر مباحثی مانند بلوغ جنسی، استفاده از مواد مخدر و یا نحوه روابط با هم سن و سالان خود نباشند نیز فشار سنگینی بر روی خود حس می کنند. 
آن ها میخواهند به والدین خود ثابت کنند که مسئولیت پذیر و قابل اعتماد هستند.روانشناسی نوجوانان 15 ساله

•برخی از نوجوانان در این سن می توانند تمام شب با دوستان خود صحبت کنند، علیرغم اینکه تمام روز آنها را در مدرسه می بینند. با این حال ، هنگامی که والدینشان در مورد روزشان از آنها سؤال می‌کنند، ممکن است حرف کمی برای گفتن داشته باشند.

•علاوه بر این، بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله اغلب ترجیح می دهند از طریق پیامک و رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. برخی حتی ممکن است وبلاگ نویسی یا نوشتن را راهی مفید برای بیان خود بدانند.

•.  با این حال، برخی هنوز هنگام صحبت با دوستان خود به زبان عامیانه متوسل می شوند.

•بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله نیز علایق یا سرگرمی های خاصی دارند که از آن ها لذت می برند.

•خواه بازی‌های ویدیویی، ورزش، موسیقی، روباتیک یا فیلم را دوست داشته باشند،

•و در حالی که برخی از نوجوانان به تنهایی راضی هستند،

•بسیاری ترجیح می دهند وقت خود را با دوستان بگذرانند

 

ویژگی های دوران نوجوانی

•برخی از مهم ترین ویژگی های این دوران، شامل موارد زیر می شود:

رشد عقلی؛ نوجوان قدرت ذهنی فوق العاده ی دارد و می تواند رویا پردازی کند و بر خلاف کودکان دنیای ذهنی و درونی خودش را داشته باشد.

استقلال فکری:نوجوان در این دوره استقلال فکری به دست می آورد و حتی می تواند از والدین خود انتقاد کند یا دچار تردید های اعتقادی شود.

ابراز وجود؛ نوجوان سعی می کند به ثبات شخصیتی دست پیدا کند و توانایی هایش را به دیگران نشان دهد. و تمایل به مستقل شدن و ابراز وجود دارد و دوست دارد که والدین شخصیت و نظرات او را بپذیرند.

عدم تعادل عاطفی؛ بسیاری از نوجوانان قادر به کنترل عواطف و احساسات خود نبوده و نمی توانند خشم خود را کنترل کنند و حتی پس از آرام شدن، احساس پشیمانی  می کنند. 

استقلال عاطفی: به این صورت که افراد در زمان مواجه شدن با مشکلی سعی می کنند که مستقل باشد و  بدون تکیه بر والدین خود، راه حلی را برای رفع مشکل پیدا کنند.

استقلال فکری: برای اولین بار در دوران نوجوانی، فرزندان با دید دیگری به رفتار و افکار والدین خود می نگرند و در برابر آن رفتارها نیز از خود مخالفت نشان می ‌دهند.

استقلال ارزشی: منظور از استقلال ارزشی این است که نوجوانان اقدام به اخذ تصمیم ‌گیری هایی مبتنی بر ارزش های شخصی خود در زمینه های معنوی، سیاسی و اخلاقی می کنند. برخی از این تصمیم ها ممکن است با نظرات والدین مغایرت داشته باشد.

 

بلوغ دختران

•بلوغ در تمام دنیا برای دختران بسیار زودتر از پسران اتفاق می افتد و دوره ای است که در آن تغییرات جسمی و روانی بسیاری به وجود می آید و شخصیت و رفتارهای نوجوان با تغییراتی همراه می گردد، نوجوانان در این دوره با چالش ها و سوالات بسیاری رو به رو می شوند که اگر به درستی به آن ها پاسخ دهند و راه حل صحیح و مناسبی را پیدا نکنند استرس و اضطراب بسیاری در آن ها ایجاد می شود و احتمال دارد درگیر مشکلات  متعددی مانند افسردگی و اعتیاد شوند.

•به همین دلیل بسیار مهم می باشد که والدین در برخورد با این تغییرات چه واکنش هایی از خودشان نشان دهند و در صورتی که رفتارهای آن ها نامناسب و اشتباه باشد ارتباط صمیمانه میان آن ها از بین می رود و مشکلات و چالش هایی به وجود می آید.

نشانه های نوجوانی در دختران چه علائمی دارند؟
•دختران کمی با پسران متفات هستند و دوران بلوغ آن ها معمولا زودتر از پسران اتفاق می افتد.

• در اولین مرحله آن ها تغییرات فیزیکی را تجربه می کنند

• که معمولا از نه سالگی شروع می شود و تا سیزده سالگی ادامه دارد.

•در این فاصله سنی سینه ها جوانه می زنند و موهای شرمگاهی تا حدی رشد می کنند.

•همچنین قد آن ها در سال حدود چند سانتی متر اضافه می شود.

•در مرحله بعدی که تا ۱۴ سالگی است، پوست دختران چرب تر می شود و آکنه هایی روی صورت آن ها ایجاد خواهد شد.

•در مراحل بعدی رشد قد بیشتر می شود و در نهایت دوران قاعدگی معمولا از سن دوازده سالگی آغاز خواهد شد.

•برخی از دختران که عادات غذایی نامناسب دارند یا مشکلی در تعادل هورمون های آنان وجود دارد، قاعدگی آنان دیرتر از بقیه شروع خواهد شد.

علل بحران نوجوانی دختر

تغییرات هورمونی: در دوران نوجوانی، سیستم هورمونی دختران تغییرات چشمگیری را تجربه می‌کند. برخی از احساسات ناخوشایند مانند افسردگی، اضطراب و عدم تعادل را ایجاد کند.

تحولات جسمی: تغییرات در اندازه و شکل بدن، رشد سینه و همچنین شروع قاعدگی می‌توانند برای دختران موضوعاتی پیچیده و چالش‌برانگیز باشند و باعث ناراحتی و تنش روانی شوند.

فشارهای اجتماعی و فرهنگی:. انتظارات ناسازگار با جنسیت، نمادهای جنسیتی منفی، تصاویر غیر واقعی از زیبایی و فشار برای موفقیت در مقاطع تحصیلی و شغلی می‌توانند به بحران نوجوانی دختران منجر شوند.

روابط خانوادگی: تعارضات خانوادگی، نقص در ارتباطات خانوادگی، نبود حمایت والدین و نارضایتی در نیازهای روانی و اجتماعی می‌توانند به بحران نوجوانی دختران منجر شوند.

تأثیر رسانه‌ ها: تبلیغات رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند نمایش ایده‌آل و نامناسب از زندگی و جنسیت دختران را ارائه کند.

مشکلات روحی بحران دوران بلوغ دختران عبارتند از:
روبرو شدن با قاعدگی:یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که موجب بروز استرس برای دختران می‌شود، پریود شدن است.آن‌ها در سنین نسبتاً پایین پریود را تجربه می‌کنند و این موضوع روی آنها تاثیر گذار است.

حساس شدن:یکی دیگر از مشکلات دوران بلوغ برای دختران، حساس شدن بیش از اندازه آن‌هاست.

عاشقی‌های بی اساس:در سن بلوغ هورمون‌های جنسی ترشح می‌شوند و به خاطر عوامل دیگری مانند تمایل به تجربه احساسات ناشناخته و… شرایط را برای عاشق و فارغ شدن به شدت فراهم می‌کند.

احساس تنهایی:شایع‌ترین بحران بلوغ  برای دختران بیشتر در این بخش است. به طوری که همیشه احساس تنهایی و درک نشدن دارند.

 

روانشناسی بلوغ پسران

•پسران نسبت به دختران از هیجان و شیطنت بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل در دوران بلوغ مشکلات رفتاری آن ها بیشتر می باشد و درگیری های بیشتری با اعضای خانواده خواهند داشت.

•برای این که این مشکل به صورت صحیح حل شود والدین باید رابطه دوستانه و صمیمانه خود را با نوجوان حفظ کنند و پدر از تجربیات دوران بلوغ خود با فرزندش حرف بزند و در صورت نبود پدر، کمک گرفتن از مشاوره نوجوان بسیار مفید  است.

•یکی از مشکلات جدی در میان پسران بلوغ دیررس می باشد و باعث به وجود آمدن مشکلات جدی مانند مشکلات خانوادگی، اجتماعی، منزوی شدن و گوشه گیر شدن می شود.

مشکلات روحی بحران دوران بلوغ پسران عبارتند از:
عصبانیت بیش از اندازه:پسران در این دوران بسیار عصبانی و پرخاشگر می‌شوند و ذهنشان آرام نیست.

نیاز شدید جنسی از نظر روانی:هورمون‌های جنسی پسران در دوران بلوغ به یکباره افزایش یافته و ذهنشان را برای نیاز جنسی تحریک می‌کند.

انزوا طلبی:پسران در دوران بلوغ نیاز به تنها شدن دارند درست برعکس دختران!

افسردگی

 

هویت نوجوان

•در کنار سایر جنبه‌های رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی، نوجوانان در این مرحله هویت منحصر به فرد خود را پیدا می‌کنند. از اوایل تا اواخر نوجوانی، تفکر آنها تحت‌تأثیر خودمحوری شخصیتشان است و البته این موضوع با بلوغ کمتر و کمتر می‌شود. سه ویژگی خودمحوری نوجوانان عبارتند از:

غرق بودن خود: تمرکز آنها کاملاً بر روی خودشان است.

خود افسانه‌ای: آنها خود را ویژه و منحصر به فرد می‌دانند.

مخاطب خیالی: آنها فکر می‌کنند دیگران روی آنها متمرکز شده‌اند، و همه چیز را در مورد آنها از جمله آنچه می‌گویند و آنچه انجام می‌دهند یادداشت می‌کنند.

(ادامه مقاله در بخش مشکلات نوجوانان…)

 

برای گرفتن وقت ملاقات حضوری و غیر حضوری با جناب آقای روح الله دهقانی با شماره ی نوبت دهی کلینیک تماس بگیرید.

09168236095

با نگاه دیگر،نگاهی دیگر را در زندگی تجربه کنید.